Kitap Okuma Motivasyonunuzu Nasıl Kazanabilirsiniz?

Yağmur Bali
3 min readJan 20, 2022

--

Kitap okumak istiyor ama motive olamıyor ve bir türlü elinize kitap alamıyor musunuz? Sizi motive edecek küçük tavsiyelerimi aşağıya yazdım ama önce benim hikayeme bir göz atalım.

Okuduğum kitapları, bunlara dair düşüncelerimi paylaşmak üzere yakın zamanda bir kitap blogu açtım. Beni oradan takip etmek isterseniz linki şurada.

Küçüklüğümden beri etrafımda hep kitaplar oldu. Her yıl mutlaka İstanbul TÜYAP Kitap Fuarı’na gider, gitmeden önce almak istediğim kitapları, yayın evlerini, sevdiğim yazarların imza günlerini not ederdik annemle. TÜYAP’ın kocaman kapısından girip elime yayınevlerinin hangi salonlarda olduğunun yazdığı minicik yazılarla dolu broşürü alır, gideceğim yerleri hemen işaretlerdim. Salonları ararken başka yayınevlerinin standlarına da mutlaka uğrardım. Hala bu geleneği elimden geldiğince devam ettirmeye çalışıyorum hem de büyük bir keyifle!

Kitaplara olan sevgim küçüklüğümden beri var olduğu için hiçbir zaman kitap okumak konusunda sorun yaşamadım ancak zaman zaman herkes gibi benim de motivasyona ihtiyacım olabiliyor. Geçtiğimiz 2021 yılında covid salgınının bizi evlerimize hapsetmesinin de etkisiyle canım ‘evde’ kitap okumak istemiyordu, ben de pek okumadım. Üniversiteye gittiğim dönemlerde yolda geçen zamanda onlarca kitap bitiriyor olmamı özlediğimden bahsedip duruyordum. Galiba sorun kitaplarda değildi, ne dersiniz? :)

Her yılın başında gelecek yıl için bir okuma hedefi belirlerim. Bu yıl da 30 kitap okuma hedefi koydum kendime, ne olursa olsun kendime ayırdığım vaktin bir kısmında daha çok kitapla ve yazarla tanışmak istiyordum. Bu yılın ilk gününden itibaren ise her gün aksatmadan kitap okumayı sürdürüyorum.

https://tr.pinterest.com/pin/15340454972484730/

Kitap okuma konusunda motivasyonunuzu geri getirecek önerilerime bir göz atalım.

1. Ara vermeye ihtiyacınız olup olmadığının farkına varın.

Yapmak istemediğiniz bir şeyi yapmak için kendinizi ne kadar zorlarsanız ondan o kadar uzaklaşacağınız bir gerçek. Her şeyden önce kitap okumak istememe nedeninizi anlamaya çalışın. Bunu kendinize ayırdığınız keyifli bir aktiviteden ziyade bir zorunluluk olarak görüyor olabilirsiniz. Eğer ara verme ihtiyacı hissediyorsanız ara verin. Yeniden bir kitabı elinize almaya hazır hissettiğinizde 2. maddeye göz atabilirsiniz.

2. Sayfa sayısı daha az bir kitapla okumaya başlayın.

Kitabın kalınlığı arttıkça kitabın bir türlü bitmeyeceği hissi sizi tüm kitaplardan uzaklaştırıyor olabilir. Bu yüzden ilgilendiğiniz türde 60–120 sayfalı kitaplarla başlamak bence en iyisi. İşte sizin için birkaç kısa kitap seçeneği:

  • Stefan Zweig, Ay Işığı Sokağı ve diğer Stefan Zweig kitapları
  • Anton Çehov, Altıncı Koğuş
  • Jack London, Bir Kuzey Macerası

3. Sevdiğiniz yazarların kitaplarına öncelik verin.

Genelde bir süre kitap okumaya ara verdiysem okumaya geri dönmek için seçtiğim yöntemlerden biri bu oluyor. Yazı dilini sevdiğiniz bir yazar varsa henüz okumadığınız bir kitabını elinize alarak başlayabilirsiniz. Elbette bazen aynı yazarın farklı kitapları aynı keyifle okunmuyor, biliyorum. Bu noktada da size bir önceki maddede de yazdığım Stefan Zweig kitaplarını önerebilirim, genelde herkesin sevdiği anlaşılır bir dili var.

4. Uzun süredir merak ettiğiniz kitapları satın alın.

Kitap bloglarında oldukça fazla popüler kitap paylaşılıyor. Bloglarda, bir arkadaşınızda görüp merak ettiğiniz kitaplar varsa bu kitapları satın almak, online aldıysanız kitaplarınız gelince kargoyu heyecanla açmak veya bir kitabevini gezip alışveriş yapmak oldukça motive ediyor.

5. Kendi Reading Challenge’ınızı oluşturun.

Goodreads veya 1000kitap gibi uygulama/sitelerde reading challenge oluşturup okuduğunuz, okumak istediğiniz kitapları seçebiliyor ve kendinize dijital bir kütüphane oluşturabiliyorsunuz. Ben Goodreads uygulamasından kendime bu yıl için bir Reading Challenge oluşturdum bile! Siz de oluşturmak isterseniz işte link: Goodreads Reading Challenge

Bonus: Yabancı dilde kitaplar okuyun.

Geçtiğimiz yıldan beri bir İngilizce bir Türkçe kitap okumaya dikkat ediyorum. Bu yıl okumak istediğim birsürü İngilizce kitabı yakın zamanda edindim ve hepsini okumak için sabırsızlanıyorum! Sizin de bildiğiniz veya geliştirmek istediğiniz bir yabancı dil varsa kendi ana dilinizdeki kitapların arasına yabancı dilde kitaplar da serpiştirebilir ve böylece çeşitlilik sağlayıp daha motive olabilirsiniz.

Bolca kitap okuduğunuz bir yıl olsun bu yıl!

--

--